maanantai 18. syyskuuta 2023

นักศึกษาผู้ช่วยพยาบาลฝึกงาน. ตอนที่ 1/ Tilanne

 

นักศึกษาผู้ช่วยพยาบาลฝึกงาน. ตอนที่ 1/ Tilanne


Tilanne
: Opiskelija, Maija, on harjoittelujaksolla vanhusten hoivakodissa. Hän on huomannut, että useat asukkaat ovat haluttomia osallistumaan aamutoimiin, kuten pukeutumiseen ja peseytymiseen.: ไมจา อยู่ระหว่างฝึกงานที่บ้านพักคนชรา เขาสังเกตเห็นว่าผู้อยู่อาศัยหลายคนลังเลที่จะเข้าร่วมกิจกรรมในช่วงเช้า เช่น การแต่งตัวและกิจกรรมความสะอาด



Esimerkiksi: ตัวอย่างเช่น: 

Maijan toimet ja arviointi: การปฏิบัติและการประเมินของ Maija: 

  1. Havainnointi: Maija päättää ensiksi havainnoida tarkemmin tilannetta. Hän seuraa muutamana aamuna rauhassa, kuinka hoitohenkilökunta lähestyy asukkaita ja kuinka asukkaat reagoivat.การสังเกต: ไมจาตัดสินใจสังเกตสถานการณ์อย่างละเอียดก่อน ในช่วงเช้าสองสามเช้า เขาจะสังเกตอย่างเงียบๆ ว่าเจ้าหน้าที่พยาบาลเข้าหาผู้อยู่อาศัยอย่างไร และปฏิกิริยาของผู้อยู่อาศัยอย่างไร


  2. Keskustelu asukkaiden kanssa: Maija ottaa aikaa ja juttelee muutamien haluttomien asukkaiden kanssa. Hän kysyy heidän tuntemuksistaan ja syistä haluttomuuteensa osallistua aamutoimiin.การสนทนากับผู้อยู่อาศัย: ไมจาใช้เวลาและพูดคุยกับผู้อยู่อาศัยที่ไม่เต็มใจจำนวนหนึ่ง เขาถามถึงความรู้สึกและเหตุผลที่ไม่เต็มใจเข้าร่วมกิจกรรมในช่วงเช้า


  3. Pohdinta: Perustuen havaintoihinsa ja keskusteluihinsa, Maija huomaa, että monille asukkaille tuntuu olevan yhteinen tekijä: he kokevat aamutoimien kiireisen tahdin ahdistavana ja haluaisivat herätä rauhallisemmin.ข้อคิดเชิงวิเคราะห์: จากการสังเกตและการสนทนาของเธอ ไมจาสังเกตว่าผู้อยู่อาศัยจำนวนมากดูเหมือนจะมีปัจจัยที่เหมือนกัน พวกเขาพบว่ากิจกรรมที่เร่งรีบในตอนเช้านั้นกดดันและอยากจะตื่นขึ้นมาอย่างสงบมากขึ้น


  4. Pyydä palautetta: Maija keskustelee ohjaajansa ja muiden työkavereiden kanssa havainnoistaan ja pyytää heiltä palautetta. Ehkä heillä on ollut samanlaisia kokemuksia tai näkemyksiä.ขอคำติชม: ไมจาอภิปรายข้อสังเกตของเธอกับหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงานคนอื่นๆ และขอคำติชมจากพวกเขา บางทีพวกเขาอาจจะมีประสบการณ์หรือมุมมองที่คล้ายคลึงกัน


  5. Ehdotus: Maija ehdottaa tiimilleen, että aamutoimia voisi aloittaa hieman myöhemmin tai että jokaiselle asukkaalle voitaisiin antaa enemmän aikaa heräillä ja valmistautua päivään omassa tahdissaan.ข้อเสนอ: ไมจาแนะนำทีมของเธอว่ากิจกรรมในช่วงเช้าอาจเริ่มช้ากว่านั้นเล็กน้อย หรือให้ผู้อยู่อาศัยแต่ละคนมีเวลามากขึ้นในการตื่นและเตรียมพร้อมสำหรับวันใหม่ตามจังหวะแรงของตนเอง


  6. Arvioi ja reflektoi: Maija pitää päiväkirjaa, jossa hän kirjaa ylös havaintonsa, toimensa ja niiden tulokset. Hän reflektoi omaa toimintaansa ja miettii, mitä voisi tehdä toisin tulevaisuudessa.ประเมินและไตร่ตรอง: ไมจาเก็บบันทึกประจำวันที่เธอจดบันทึกการสังเกต การกระทำ และผลลัพธ์ของพวกเขา เขาไตร่ตรองถึงการกระทำของตัวเองและคิดถึงสิ่งที่เขาสามารถทำได้แตกต่างออกไปในอนาคต


Tämän esimerkin kautta nähdään, kuinka opiskelija voi aktiivisesti havainnoida, ottaa selvää, kommunikoida ja tehdä ehdotuksia parantaakseen hoivakodin asukkaiden hyvinvointia ja arkea.ตัวอย่างนี้แสดงให้เห็นว่านักเรียนสามารถสังเกต ค้นหา สื่อสาร และให้คำแนะนำเพื่อปรับปรุงความเป็นอยู่และชีวิตประจำวันของผู้อยู่อาศัยในบ้านพักคนชราได้อย่างไร






                                     

Ei kommentteja: