maanantai 18. syyskuuta 2023

นักศึกษาผู้ช่วยพยาบาลฝึกงาน. ตอนที่ 1/Omien vahvuuksien tunnistaminen:

 

Tilanne: Lähihoitajan opiskelija, Antti, on harjoittelujaksolla vanhainkodissa. Hän haluaa tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa sekä asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen.สถานการณ์: Antti, นักศึกษาชาวฟินแลนด์ที่ฝึกงานอยู่ที่บ้านพักสำหรับผู้สูงอายุ, ต้องการระบุความสามารถที่โดดเด่นในตัวเองและขอบเขตที่เขาสามารถพัฒนาตนเองได้ นอกจากนี้เขายังต้องการกำหนดเป้าหมายเพื่อความเจริญก้าวหน้าในอาชีพของเขา



Antin toimet ja arviointi: การปฏิบัติและการประเมินของ Antti: 

  1. Omien vahvuuksien tunnistaminen: Antti huomaa, että hän pystyy luomaan helposti luottamuksellisia suhteita ikääntyneiden asukkaiden kanssa. Hän kuuntelee heitä herkällä korvalla ja onnistuu saamaan monen hiljaisemmankin asukkaan avautumaan.ตระหนักถึงจุดแข็งของตัวเอง: Antti สังเกตเห็นว่ามีคุณสมบัติพิเศษที่ช่วยให้เขาสร้างความเชื่อมั่นและความเข้าใจกับผู้อยู่อาศัยได้อย่างง่ายดาย การฟังและใส่ใจอย่างละเอียดอ่อนของเขาทำให้ผู้อยู่อาศัยรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งของสภาพแวดล้อมที่เงียบสงบและเต็มไปด้วยความเปิดเผยใจ


  2. Kehittämisalueiden tunnistaminen: Vaikka Antti on hyvä keskustelemaan asukkaiden kanssa, hän huomaa olevansa epävarma joissakin käytännön hoitotoimissa, kuten haavanhoidossa.การระบุพื้นที่สำหรับการพัฒนา: แม้ว่า Antti จะพูดคุยกับผู้อยู่อาศัยได้ดี แต่เขาสังเกตเห็นว่าเขาไม่มั่นคงในกิจกรรมการดูแลเชิงปฏิบัติบางอย่าง เช่น การดูแลบาดแผล


  3. Tavoitteiden asettaminen: Antti asettaa itselleen tavoitteeksi tulla harjoittelujakson loppuun mennessä varmaksi kaikissa vanhainkodin yleisimmissä hoitotoimenpiteissä.การตั้งเป้าหมาย: Antti ตั้งเป้าหมายคือการมั่นใจในกระบวนการดูแลบ้านพักคนชราทั่วไปตลอดจนการเสริมสร้างความชำนาญในกระบวนการดังกล่าว ภายในระยะเวลาการฝึกอบรมที่กำหนดไว้




















  1. Hyödyntää työpaikan oppimismahdollisuuksia:ใช้โอกาสการเรียนรู้ในสถานที่ทำงาน:


    • Mentorointi: Antti pyytää kokeneempaa lähihoitajaa ohjaamaan ja neuvomaan häntä haavanhoidossa ja muissa epävarmoissa toimenpiteissä.การให้คำปรึกษา: Antti ขอให้พยาบาลที่มีความชำนาญสูงกว่าคอยอธิบายและให้คำแนะนำต่างๆ เกี่ยวกับการดูแลบาดแผลและขั้นตอนอื่นที่ยังไม่แน่ใจ

    • Osallistuminen koulutuksiin: Antti osallistuu vanhainkodin järjestämiin koulutuksiin, joissa keskitytään hoitotoimenpiteisiin.การเข้าร่วมการฝึกอบรม: Antti เข้าร่วมการฝึกอบรมที่จัดโดยบ้านพักคนชรา ซึ่งเน้นที่ขั้นตอนการรักษา
    • Harjoittelu: Antti pyytää lisäaikaa harjoitella erityisesti niitä toimenpiteitä, joissa kokee epävarmuutta, esim. haavanhoidon simulaatiotilanteissa.การปฏิบัติ: Antti ขอเวลาเพิ่มเติมในการฝึกฝน โดยเฉพาะขั้นตอนที่เขารู้สึกรู้สึกไม่แน่ใจ เช่น สถานการณ์จำลองการดูแลบาดแผล
    • Pyytää palautetta: Antti keskustelee aktiivisesti ohjaajansa ja muiden työkavereiden kanssa saadakseen palautetta toiminnastaan ja mahdollisuudestaan kehittyä.ถามความคิดเห็น: Antti เริ่มสนทนาอย่างจริงจังกับหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงานคนอื่น ๆ เพื่อรับข้อเสนอแนะเกี่ยวกับกิจกรรมของเขาและศักยภาพในการพัฒนาของเขา

  1. Itsearviointi: Viikoittain Antti käy läpi omia kokemuksiaan, arvioi omaa toimintaansa ja miettii, kuinka lähellä hän on päässyt tavoitteisiinsa. Hän kirjaa ylös onnistumiset, haasteet ja oppimiskokemukset.การประเมินตนเอง: ทุกสัปดาห์ Antti จะต้องผ่านประสบการณ์ของตัวเอง ประเมินกิจกรรมของตัวเอง และคิดว่าเขาเข้าใกล้เป้าหมายมากแค่ไหน เขาเขียนความสำเร็จ ความท้าทาย และประสบการณ์การเรียนรู้



Tämän esimerkin avulla nähdään, kuinka lähihoitajan opiskelija voi systemaattisesti tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämisalueitaan sekä asettaa ja tavoitella päämääriä hyödyntäen monipuolisesti työpaikan tarjoamia oppimismahdollisuuksia vanhainkodin ympäristössä.


ด้วยความช่วยเหลือของตัวอย่างนี้ เราจะเห็นว่านักศึกษาพยาบาลสามารถระบุศักยภาพและขอบเขตการพัฒนาของตนเองอย่างเป็นระบบ และกำหนดเป้าหมายได้อย่างไร โดยใช้โอกาสการเรียนรู้ที่หลากหลายที่นำเสนอโดยสถานที่ทำงานในสภาพแวดล้อมของบ้านพักคนชรา


Ei kommentteja: